miercuri, 12 aprilie 2017

Tehnologiile Asistive-Modelul American

                  In texul de mai jos,voi vorbi despre tehonologiile asistive si mai exact despre modeul American. Voi da o definitie a tehnologiilor asistive si exemple de tehnologii asistive ,iar mai apoi voi aborda modelul American.
         
                  Tehnologiile asistive, cunoscute şi sub numele de tehnologii de acces, reprezintă generic totalitatea soluţiilor informatice hardware şi software, care permit utilizatorilor cu deficienţe senzoriale şisau de mobilitate să utilizeze tehnica de calcul şi comunicare (în mod ideal) cel puţin la fel de eficient ca şi un utilizator fără dizabilităţi.

               Tehnologii asistive hardware
Tehnologiile asistive hardware sunt echipamentele cu funcţionare de sine‑stătătoare sau concepute ca şi periferice pentru calculator sau pentru echipamentele de comunicare.

             Tehnologii asistive hardware pentru nevăzători
Nevăzătorii reprezintă categoria de utilizatori pentru care tehnologiile de acces reprezintă singura modalitate de utilizare a calculatorului şi a unor echipamente de calcul.



                 Alfabetul Braille
În mod tradiţional caracterele Braille sunt compuse din şase puncte aranjate pe două coloane verticale. Fiecare caracter este codificat prin unul sau mai multe puncte din cele şase posibile. Desigur, în acest mod pot fi codificate maxim 64 de caractere alfa‑numerice şi simboluri printr-un singur caracter Braille (26 = 64).
Pentru a depăşi această limită, la ora actuală este tot mai răspândită varianta Braille pe opt puncte, prin care este posibilă codificarea a maxim 256 de simboluri şi caractere alfa‑numerice într-un singur caracter (28 = 256).


În anul 1975, Legea 94-142, Education for Handicapped Children Act (în prezent revizuit ca Legea educației pentru persoanele cu handicap [IDEA - Individual with Disabilities Education Act]), a stabilit cadrul pentru învățământul public gratuit și adecvat pentru toți copiii, în special includerea celor cu dizabilități. Folosirea tehnologiei pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități a fost abia evidentă în societate, iar tehnologia asistivă a fost un termen necunoscut pentru majoritatea educatorilor. 15 ani mai târziu, Guvernul Federal include definirea tehnologiei asistive (AT), a dispozitivelor  și serviciilor IDEA (1990), în legea majoră a Statelor Unite ale Americii de educație specială, precum și în alte legi federale. Chiar și mai recent, o decizie guvernamentală impune luarea în considerare a tehnologiilor asistive în dezvoltarea tuturor programelor educaționale individualizate (IEP) pentru copii cu dizabilități (IDEA, 1997).
   

IDEA, (amendament 1997), include modificări ale învățământului special (și general) cu efecte practice:
a) studenții cu dizabilități să participe la programe de evaluare de stat, cu locuri de cazare în cazul în care este necesar (evaluările alternative sunt utilizate doar ca alternativă finală);
b) copii și tineri cu dizabilități să crească participarea la programul general;
c) participarea parentală să fie încurajată;
d) să aibă loc planificarea tranziției și a serviciilor;
e) medierea, procedurile disciplinare alternative și setările de învățământ trebuie să fie disponibile;
f) limitele de întârziere de dezvoltare să fie extinse până la vârsta de 9 ani.

Cu aceste modificări, luarea în considerare a crescut și utilizarea tehnologiilor de asistență este în mod clar necesară pentru punerea în aplicare integrală (Knoblauch & McLane, 1999; Warger, 1999).

La nivel național, au fost stabilite standarde pentru utilizarea tehnologiei în educație, atât pentru studenți și profesori, prin Societatea Internațională pentru Tehnologie în Educație (ISTE) și standardele sale naționale educaționale tehnologice (NETS). Standardele ISTE identifică șase categorii de competențe generale (Thomas & Knezek, 1999):
1) Operațiuni și concepte de bază;
2) Probleme sociale, etice și umane;
3) Instrumente de productivitate tehnologică;
4) Instrumente de comunicare tehnologică;
5) Instrumente de cercetare a tehnologiei;
6) Tehnologia de rezolvare a problemelor și instrumente de luare a deciziilor.

În cadrul acestor domenii largi, ISTE definește în continuare cunoștințele și competențele specifice în fiecare domeniu, pe care toți studenții trebuie să le dobândească. În plus, ISTE a elaborat standarde și indicatori de performanță în tehnologia educațională pentru profesori și pentru administratori, bazate pe planșe pentru toți elevii. Standardele de performanță a cadrelor didactice includ competențe pentru operațiuni și concepte tehnologice; planificarea și proiectarea mediilor de învățare și a experiențelor; aprecierea și evaluarea; productivitatea și practica profesională; predarea, învățarea, și curriculum-ul; probleme sociale, etice, juridice și umane (Thomas, 2000).

Referitor la importanța tehnologiei în viața persoanelor cu dizabilități și la politicile publice corespunzătoare, Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități, ratificată de România prin Legea nr. 221/2010, specifică: „Statele Părţi se angajează să întreprindă sau să promoveze cercetarea şi dezvoltarea, să facă cunoscută oferta şi să încurajeze utilizarea de noi tehnologii, inclusiv tehnologii informatice şi de comunicaţii, dispozitive de suport pentru mobilitate, dispozitive şi tehnologii de asistare, adecvate persoanelor cu dizabilităţi, acordând prioritate tehnologiilor cu preţuri accesibile” (art. 4 – Obligații generale, pct g).

În anul 1975, Legea 94-142, Education for Handicapped Children Act (în prezent revizuit ca Legea educației pentru persoanele cu handicap [IDEA - Individual with Disabilities Education Act]), a stabilit cadrul pentru învățământul public gratuit și adecvat pentru toți copiii, în special includerea celor cu dizabilități. Folosirea tehnologiei pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități a fost abia evidentă în societate, iar tehnologia asistivă a fost un termen necunoscut pentru majoritatea educatorilor. 15 ani mai târziu, Guvernul Federal include definirea tehnologiei asistive (AT), a dispozitivelor  și serviciilor IDEA (1990), în legea majoră a Statelor Unite ale Americii de educație specială, precum și în alte legi federale. Chiar și mai recent, o decizie guvernamentală impune luarea în considerare a tehnologiilor asistive în dezvoltarea tuturor programelor educaționale individualizate (IEP) pentru copii cu dizabilități (IDEA, 1997).


IDEA, (amendament 1997), include modificări ale învățământului special (și general) cu efecte practice:a) studenții cu dizabilități să participe la programe de evaluare de stat, cu locuri de cazare în cazul în care este necesar (evaluările alternative sunt utilizate doar ca alternativă finală);b) copii și tineri cu dizabilități să crească participarea la programul general;c) participarea parentală să fie încurajată;d) să aibă loc planificarea tranziției și a serviciilor;e) medierea, procedurile disciplinare alternative și setările de învățământ trebuie să fie disponibile;f) limitele de întârziere de dezvoltare să fie extinse până la vârsta de 9 ani.Cu aceste modificări, luarea în considerare a crescut și utilizarea tehnologiilor de asistență este în mod clar necesară pentru punerea în aplicare integrală (Knoblauch & McLane, 1999; Warger, 1999)
 Statelor Unite cu privire la tehnologiile asistive

În condițiile legii, fiecare stat și teritoriu al S.U.A. primește o subvenție pentru a finanța un proiect de tehnologie asistivă. Aceste proiecte furnizează servicii persoanelor cu handicap pentru întreaga lor durată de viață, precum și familiilor sau tutorilor acestora, furnizorilor de servicii, precum și agenților și altor entități care sunt implicate în furnizarea de servicii, cum ar fi educația și încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap.

     In concluzie putem afirma faptul ca ,tehnologiile asistive ale modelului American au fost infiintate pentru nevoile persoanelor cu dizabilitati. Tehn ologiile asistive ale modelului American m-au surprins pe mine personal datorita conditiilor pe care le acorda copiilor si nu numai ,ci in special oamenilor cu dizabilitati,una dintre conditii fiind aceia ca asigura servicii pe intreaga lor durata de viata. Un avantaj ar fi acela ca furnizeaza servicii si familiilor acestor persoane aflate in dificultate.

     Bibliografie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu