miercuri, 24 mai 2017

PERSOANELE CU DIZABILITATI SI DREPTURILE ACESTORA

                       

                   INTEGRAREA IN CAMPUL MUNCII A PERSOANELOR CU DIZABILITATI




                   Persoanele cu handicap sunt privite ca fiind fragile, inapte in a presta un serviciu care sa aduca profit angajatorului. De aceea, integrarea lor pe piata fortei de munca, includerea lor in societate, este deseori considerata ca imposibila sau inutila. Insa, ca orice fiinta umana si in calitate de fiinte umane, persoanele cu dizabilitati au dreptul la oportunitati de integrare sociala si profesionala, care sa le ofere sansa de a atinge un grad optim de independenta. Dar pentru a fi integrati, ei trebuie sa capete deprinderi care sa-i faca capabili sa-si gaseasca un loc de munca. Marile probleme globale depistate de experti privind persoanele cu dizabilitati sunt: prejudecatile, izolarea sociala si discriminarea. In intreaga lume, marea majoritate tinerilor cu dizabilitati nu urmeaza o scoala. 
                    Potrivit statisticilor UNESCO doar 3% dintre ei stiu sa scrie si sa citeasca; pentru fete procentul este de 1%. Cauzele pot fi multiple : - elevii cu dizabilitati sunt considerati factori perturbatori si sunt trimisi acasa; - se considera ca acesti tineri nu pot face fata stresului invatarii; - alteori sunt stigmatizati si nu trebuie sa apara des in public; - parintii sunt prea saraci si isi trimit la scoala doar copiii normali; Motivul principal pentru care aceste persoane sunt excluse de la o forma de invatamant este parerea familiilor lor si a societatii ca efortul de a-i educa este zadarnic, educatia lor fiind vazuta ca o investitie inutila. Chiar si atunci cand sistemele de educatie exista, serviciile si atentia acordate nu le permit persoanelor cu dizabilitati acelasi nivel de educatie ca si colegilor fara dizabilitati.     

            Scolarizarea, pentru marea majoritate a tinerilor cu dizabilitati din intreaga lume, se termina la jumatatea adolescentei; dupa aceasta, marea majoritate a baietilor si fetelor vor lucra in cadrul casei. Astfel, riscul de somaj este mai ridicat la aceasta categorie. Intrand pe piata fortei de munca cu o educatie redusa si cu deprinderi minimale sau inexistente, tinerii cu dizabilitati se lovesc de mari dificultati in a-i concura pe cei fara dizabilitati. Deficietele lor intelectuale limiteaza optiunile pentru alegerea unui loc de munca, iar prejudecatile sociale pot limita si mai mult numarul de patroni care sa-i angajeze. La locul de munca tinerii cu dizabilitati au voie sa greseasca in foarte mica masura. Daca dau gres la prima angajare si sunt concediati, sunt etichetati ca incapabili si li se refuza o noua sansa. Milioane de tineri cu dizabilitati lucreaza departe de casa, prestand treburi gospodaresti sau cersind. Alte milioane lucreaza multe ore in activitati familiale sau ferme. Ei gatesc, fac curat, ingrijesc persoane in varsta, au grija de gradini. 


BIBLIOGRAFIE:
http://www.referatele.com/referate/psihologie/online4/Handicapul-si-problema-handicapului-Integrarea-sociala-in-mediul-de-viata-Probleme-de-integrare-a-co.php
-http://alternativa2003.ro/wp-content/uploads/2010/01/Brosura-dizabilitate-si-integrare-in-Romania-proiect-ANPH.pdf

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu